Belajar kawal perasaan daripada Sang Arjuna

Thursday, June 16, 2011

Assalamualaikum..

halo readers..

hari ni, saya mula kerja part time, harapnya, semua berjalan lancar dan pergi balik dengan selamat..amin, amin..oke, cukup sebagai pendahuluan.

baeklah, mari sini nak share tentang cara lelaki handle masalah, acehh..oke focus! lelaki kan selalu nampak 'cool' aje even ada masalah datang bertubi-tubi. lebih-lebih lagi dalam masalah cinta, lelaki lebih pandai menyimpan, tak macam kita, kaum wanita. kalau bole, nak bagitau satu doniaaaaa yang kita ditinggalkan kekasih, lelaki itu curang dan sebagainya, betul? ehem..
1. Lelaki tak berasa simpati pada diri sendiri
kebanyakan lelaki, kalau da putus cinta, jarang sekali terbawa-bawa ke dalam rutin harian. even taim lepak dengan kawan-kawan, mereka masih berlagak cool dan macho. contoh, kalau member tanya perihal hubungan cintanya, lelaki mudah saje menjawab:

oh, aku dengan dia da putus, takde jodoh

simple, kan? berbeza dengan wanita, bila ditanya tentang hubungan cinta, kita akan menjawab :

cisss, kau tolong jangan tanya pasal mamat tu lagi. aku tak kenal die, dan tak nak tahu pasal die LAGIKK, grrr!!!!

kau nampak?? marah ni, marahh okeyy..kehkehkehkehek.


2. Lelaki melihat masalah utama ialah kehidupan mereka
yang ini saya setuju kot. biarpun hubungan cinta mereka sudah putus, kebanyakan lelaki lebih tertumpu untuk memikirkan perihal kehidupan mereka, macamane nak teruskan hidup, nak cari kerja, beli kereta baru, awek baru..bla..blaa..

berbeza dengan wanita, kita lebih suka memikirkan hubungan percintaan yang terputus dan sebolehnya nak cari punca kenapa mesti jadi macam tu. bermula dengan search kat google, diikuti skodeng Facebook exboifren, gigih selidik mesej-mesej lama beliau, older post kat FB, telefon kedai maxis nak tengok history received call, missed call dan sms-sms beliau yang lepas..oke itu melampau!


3. Teman wanita adalah satu bonus!
bagi kebanyakan lelaki, memiliki teman wanita adalah satu bonus bagi mereka. setuju? saya macam berkira-kira pulak tentang fakta ni. mungkin ini betol bagi jejaka-jejaka yang masih tidak memikirkan isu memiliki keluarga secara serius kot.

bagi wanita pula, kita selalu merasakan memiliki kekasih itu adalah suatu KEMESTIAN. tettt!! ini tidak seswai untuk wanita yang bersifat independent ya. mungkin bagi sesetengah gadis kot, tanpa teman lelaki, hidup jadi tak lengkap. rasa sunyi dan didorong oleh perasaan cemburu bila tengok orang lain ada kapel, aku takde..sedey, sedey..sob, sob, makanya, tindakan pantas mengusha segera dilakukan..ehem..





4. Ego
Kebanyakan lelaki, berani bersumpah yang mereka tidak kecewa ditinggalkan teman wanita, walhal..hati di dalam bagai nak gila, sedih dan sangat terluka. mereka sayang, tetapi berlagak happy, macam takde ape-ape. sebab itu, kita lihat, kebanyakan lelaki jarang menangis, lebih-lebih lagi, depan orang yang disayangi. ini berbalik pada Nombor 1 tadi, kerana mereka tak nak berasa simpati pada diri sendiri dan tak hingin meraih simpati orang lain.

berbeza dengan wanita, kita kan hati lembut, mudah menangis. dan ada sesetengah gadis, suka meminta simpati orang dengan menceritakan hal itu ini secara terperinci dan detail. mungkin dek menginginkan kata-kata semangat dari kawan-kawan kot. erkk..fikir positif okey.

cukup da kot..takot jadi panjang sangat, menangis pulak korang nak baca..ehehe..oke da..jaga diri ya uolss, senyum selalu..

~wassalam~



You Might Also Like

12 Comments

  1. itu namanya ego..heheh..

    nice entry ni kak!!

    slmt memulakan kerja yer.

    ReplyDelete
  2. tu la bezanya laki ngn pompuan.. hehe,, tp ada gak laki yg jnis lembut hti..

    ReplyDelete
  3. some parts are quite true..esp. yg part 1 :) hope you can tell more...(tell me more..tell me more... :D)

    ReplyDelete
  4. @nuyui a.k.a miss NUSHA

    hehehe..thanks nusha..lelaki ego macam ni, girl ego cara laen pulak..ehehee

    ReplyDelete
  5. @PUTERI NATASSIA

    thanks dear..tq jgk singgah sini ya..

    ReplyDelete
  6. @MerLe

    kan..memang btol..ada lelaki yg berhati lembut dan xbule kawal perasaan

    ReplyDelete
  7. @Anonymous

    huwaa..pertama kali terima komen dari cik/en anon..tq ya..

    erk..siapakah anda?

    ReplyDelete
  8. lelaki paling hebat kot, hidup penuh dengan perkara simple:P

    ReplyDelete
  9. thx sebab guna doodle sayadoodle.com :D

    ReplyDelete
  10. @sayadoodle

    huwaa..suka sgt kamu singgah blog ni..ehhe..thanks ya

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^