Penggunaan 'Aku' atau 'Gua' : untuk nampak diri hebat??

Sunday, June 26, 2011

Assalamualaikum..

selamat petang semua..

berblogging memang tak lengkap kalau takde blogwalking kan..bw jugaklah antara sebab blog kita semakin dikenali dan kenalan makin bertambah. even tak penah jumpa, borak dalam dunia maya ni da macam member kamceng, kalau jumpa, tak tahu la kalau masing-masing malu kucing pulak..hehehe *bercakap berdasarkan pengalaman, ehemm*

bila blogwalking, macam-macam jenis blog yang akan kita jumpa. satu yang menarik perhatian saya ialah, penggunaan kata ganti diri yang digunakan dalam blog. antaranya, aku, saya, gua, guwa, ittew, atau nama manja empunya blog, auwwww. saya ni mungkin agak tipikal, tapi bila baca blog yang menggunakan kata ganti nama yang pelbagai jadi pening pulak. kejap 'saya', kejap lagi 'aku'..bila buat entry ganaz sikit, terus tukar jadi 'gua' *bukan gua tempurung ya*




saya ada terbaca entry dari satu blog ni, tentang penggunaan 'aku' dalam belog beliau. entah kenapa saya kurang bersetuju dengan beberapa pendapat. mungkin saya ni da tua kot, jadi sensitiviti tentang kesopanan diri tu tinggi sikit *kononnnn (t__t)* tak kesah kalau kita nak gunakan apa-apa panggilan untuk diri dalam berblogging, cumanya, janganlah kita rasa penggunaan 'aku' itu membuka keterbatasan kita dalam berkata-kata tentang sesuatu perkara. 

tak elok ya. pendapat saya, penggunaan 'aku' dan 'gua' dalam blog menjadikan penulisan tu lebih sempoi dan mesra. saya suka juga kalau baca beberapa blog yang menggunakan 'aku' dan 'gua' ni. kelakar dan humor sangat. mesej yang kita nak sampaikan jadi lebih mudah sebab rasa seronok membaca. itu pendapat saya, dan saya tiada masalah tentang itu.

tapi, usah gunakan 'aku' untuk jadikan kita nampak hebat. gaya penulisan 'aku' ni kadang-kadang mengambarkan diri kita yang negatif kalau kita tersilap menyusun ayat. nampak macam kurang ajar atau bangga diri. mungkin saya agak tipikal dan ketinggalan zaman la kot dalam bab ini. hehehe, pada saya, bahasa pun merupakan ukuran kesopanan dalam bekomunikasi, termasuk penggunaan kata ganti nama.

seriusly, saya memang tiada masalah dalam penggunaan 'aku' atau 'gua'. cuma, saya melihat pada cara penulisan dan niat menulis. memang 'aku' dan 'gua' nampak mesra dan lebih senang berkomunikasi dan saya setuju tentang tu. cuma, macam saya cakap, hati-hati bila menggunakan ganti nama diri yang ini, sebab kadang-kadang, orang yang membaca bole rasa "eh, agak kurang ajar ayat budak ni" atau "pergghh, kerek gile budak ni punya ayat, baget hebak letteww". 

nampak tak maksud saya? ehhhee, risau jugak kot penjelasan ni nampak macam saya tak setuju dengan 'aku' atau 'gua'. bukan ya..bukan itu maksud saya okey. tak kesah apa pun ganti nama diri yang kita guna, asalkan kita selesa dan seronok untuk menulis, lagi comel kalau dengan niat yang betul. ape pon, dunia blog ni macam ada pasang surut jugak la. ada hot and cold jugak bak kata yuyu musa, aha! jaga diri uols..

oke da bai

~wassalam~



You Might Also Like

12 Comments

  1. hurm..bagi saya kalau perempuan better guna saya..kalau laki tu terpulang la..hehe..bagi saya je..=)

    ReplyDelete
  2. hihihikkkk...

    ada nama kite la...

    yu pernah guna semua penggunaan bhasa tu..kdg2 sume tu mengajar kita nk improve cara menulis.

    dulu yu tulis guna 'gua' sbb yu tulis dan baca utk diri sendri.

    lama2 bila dah ramai follower,rasanya kena tukar kpd lebih sopan..ayat pulak tak perlu kasar mcm dulu..tapi isi tetap sama..hihihi...


    hihihikkkk =)

    ReplyDelete
  3. @al_hakim

    hehhee..ramai ckp gitu..mgkin sinonim dgn sopan santun kot..eehhehe

    ReplyDelete
  4. @Yuyu Musa

    hehe..mia perasan gak yu, da lame ikot blog yuyu..tapi yu guna masih okey lagi..mia suka..smpoi aje..

    n sengal..

    hahahaa

    ReplyDelete
  5. @JIJI YU

    hehehe..bule jgk..ikot selesa cikgu

    ReplyDelete
  6. bg gurl myb aku tu agak kasar.rara bayak gunakan i.i = saye kan.hehehe sopan kan,

    ReplyDelete
  7. kdg2 oke jgk ckp aku..tp kdg2 rasa cm kurang sopan hehhe

    ReplyDelete
  8. @rara pinkmafia

    comel la tu dik..hehe...kalau 'aku' jadi lagi sempoi n senang nk smpaikan cerita. 'saya' ni rse mcm skema..ehhee

    ReplyDelete
  9. @alinac lover

    kan yong..kurang sopan sbb ayat kot,,

    ReplyDelete
  10. alaaaaa teanjat boboi. har har


    kitew tewrasew. wuu wuu Y_Y

    ReplyDelete
  11. @NuR 'aQiLaH

    hahhaaa..comey mokcik ni..hehhee

    terasa nape qila??xmohhlaa..

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^