Pukau depan masjid

Tuesday, June 14, 2011

Assalamualaikum..

halo readers..

zaman sekarang, selalu kecoh dengan kes ragut kan..ragut atas moto, ragut nenek yang comel, terbaru, kes ragut semasa traffic light. cisss..tapi, zaman dulu, orang guna cara pukau untuk meragut dan mencuri..sekarang ada lagi kot, tapi kurang. teringat ketika saya darjah 2 kot, kan ada sesi sekolah agama petang..saya sekolah agama dekat masjid je dulu, then sebelum balik, solat asar berjemaah.

satu hari, waktu ustaz sibuk mengajar budak-budak mengaji, saya dan 2, 3 budak kecit lain pakat main kejar-kejar dalam masjid. budak lelaki yang ai minat ketika tu pon join sama. makanya, ai larik pon ala-ala makwe bollywood giteww..ok da mengarut..

tengah syiokk bermain, saya terpandang seorang kakak kat bus stop depan masjid melambai-lambai. saya agak akak ni gile kot. jadi saya ignore, but ada jugak la jeling-jeling but akak ni still melambai lagi. sebagai seorang budak kecit yang baik hati lagi sopan santun ketika itu, saya pegi ke akak tu, kot die sesat ke hape kan.

sampai depan akak tu, kami dipisahkan dengan pagar masjid aje. mula-mula, akak tu bagitau yang die tu kawan ibu saya, dan datang nak melawat ibu, tapi tak tahu rumah saya dimana. jadi, saya minta die tunggu saya abes sekolah. ntah macamane, tiba-tiba saya rasa laen macam, seram sejuk sekejap. dan akak tu mintak saya tinggalkan rantai emas yang saya pakai, dengan alasan takut tercicir waktu solat nanti. saya macam lembu dicucuk hidung, ikot aje ape akak ni cakap. even dalam hati cakap, kenapa saya perlu bagi akak ni, tapi tangan sendiri bergerak bukak rantai bagi akak tu.


waktu solat, rasa tak tenteram, asek teringat pasal rantai tu, kalau hilang, memang siaplah kene rembat dengan ibu. usai solat, saya cepat-cepat pegi ke bus stop, tapi kakak durjana hati kering otak lembu jin apret ni, da takde. lesap bersama rantai kesayangan ibu. ciss..kalau saya jumpa akak tu sekarang, memang grrrrr...

balik umah, saya nampak ayah 'babai' saya. memang jadi rutin, tiap kali ayah nak gi keje, saya aje yang terkinja-kinja maen 'babai' dengan ayah, tapi hari tu, saya hanya pandang ayah dengan muka mintak disepak. sampai dekat maghrib saya macam tu, blur semacam. ayah balik kerja, ibu borak dengan ayah sebab tengok saya macam pelik aje. ibu perasan rantai saya da hilang, jadi ibu da syak something happen.

ibu ayah bawak saya berubat di rumah ziana zain. ehem, dekat merlimau melaka..ehem..mesti korang tak percaya kan.. ehem..saya pon was-was jugak. pokcik yang urutkan saya tu, mengaku die ayah ziana zain. saya tengok umah, takde pulak gambar kak ziana dan abam anuar zain, jadi saya syak pokcik ni nyanyuk..atau sengal..noktah.


tapi pokcik ni pandai urut, katanya, saya kena pukau, sebab tu..rasa resah-gelisah semacam, blur dan macam hilang sekejap. akhir sekali, saya dipulihkan, tapi malangnya, rantai emas tu, hilang sampai sekarang. lepas kejadian tu, memang harammmla saya nak pakai barang emas. terus jadi tak suka.

ini adalah memori yang tak dapat saya lupakan waktu saya kecik. puas saya perah otak nak egat balik semata-mata nak join contest Dr. Siti Hamidah. hadiah memang menarik sangat.


KLIK BANNER UNTUK SERTAI

atau boleh ke link ini untuk sertai :

KLIK Contest Dr. Siti Hamidah dot com

jom join ramai-ramai meh. ingat tau :

Tarikh tutup 9 Julai 2011


saya nak tag 3 orang yang bertuah ini :
yuyu comel
cikgu neslo
rara cute

oke da baii uolss..

~wassalam~



You Might Also Like

12 Comments

  1. jhat ek kakak 2..
    curik rntai org..
    hoho..

    gud luck dear!
    arap menang!
    :)

    ReplyDelete
  2. thanks mia...yuyu dah siap buat entry nih..hihi

    ReplyDelete
  3. @Cik Ezy

    hahaha..ezy meh la join sekali yunk..

    ReplyDelete
  4. uish.. bahaya tul la..

    pape pun.. gud luck~ =)

    ReplyDelete
  5. nasib baik Mia tak ikut dia..kalau tak dah kena culik..thanks sudi join contest ni :D

    ReplyDelete
  6. @MerLe

    huhu..zaman budak kecit..kalau skrg ni, mmg kene karate da akak tu..cis..

    ReplyDelete
  7. @Dr. Siti Hamidah

    heee..btol dr, naseb die xniat nak culik ke hape..hehee

    tq dr organize contest ni tau

    ReplyDelete
  8. Tahniah Mia..mia telah mendapat tempat kedua dalam contest saya ni. sila contact saya melalui email drsitihamidah@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. @Dr. Siti Hamidah

    alhamdulillah..thanks sgt3 dr..syukur sgt :)

    ReplyDelete
  10. Tahniah juga... Best juga ceritanya...
    Saya follow sekali...^^

    ReplyDelete
  11. @Bella

    hehehe..cerita zaman kecik dear..

    thanks ya singgah..

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^