3 perkara yang membunuh hubungan.

Saturday, August 13, 2011

Assalamualaikum..

hi semua.

lama tak update ek. sekarang ni hati resah gelisah dengan desas desus tentang status guru-guru lepasan UPSI lepas baca akhbar Utusan Malaysia semalam, huhu. but, saya percaya pada rezeki ALLAH dan rezeki ada di mana-mana pun kan. *nak sedapkan hati sendiri hehe*

well, dua tiga hari ni saya banyak terbaca entry pasal kisah suka duka cinta, tips menjaga hubungan dan keluh kesah tentang hubungan cinta masing-masing huwa gitteww. seronok baca pengalaman dan pendapat orang ni tau, ada yang kita setuju, ada yang kurang berkenan tapi amek aje kot bule bantu kalau jadi kat diri sendiri ye tak? hoho. dan saya pon tak nak kalah nak juga kasi pendapat bab-bab menjaga hubungan ni acehwaah, konon mak nenek ni nak baget hebat penuh ilmu di dada hokey. cis ciss *bukan bunyik kencing ye, akehkehkehh*

kadang-kadang kita terlebih fikir kalau hubungan cinta kita kecundang. dan lelaki dan perempuan fikir tentang benda yang berbeza-beza. meh sini nak share pendapat tentang benda-benda yang boleh merosakkan sesebuah hubungan.



1. kebosanan.

ini satu benda yang seyesly boleh membawa kepada perpisahan. trust me, once kau da bosan dengan pasangan, semua benda yang si dia buat, mesti ada je yang tak kena. ada saje salah si dia yang kita nampak. bila kita da mula bosan dengan pasangan, kita mula membanding beza dia dengan yang lain. tiba-tiba saje kita berfokus pada semua keburukan si dia. ibarat macam da takde ape-ape perkara yang menarik dan sweet tentang pasangan kita tu. padahal kalau dulu masa tengah hot, kemain lagik puji bagai melangit cakap dia baik, dialah Idola, dialah Superstar ah ah ahmad..alalala..

kan lebih comel kalau kita cuba untuk buat something yang bole mekarkan lagi hubungan selain berusaha gigih mencungkil segala keburukan si dia. ingat balik kenapa kita pilih dia masa mula-mula bercinta dulu. cuba sekali-sekali berborak tentang kenangan-kenangan sweet kita dengan dia auwww. mesti lepas tu, masing-masing tersengih-sengih.

but trust me, bila da bosan, semua ni takde maknenye!




2. penangan bekas kekasih.

yeah, hot topic ni. hati-hati ya mokcik pokcik. faktor perpisahan yang paling tinggi adalah disebabkan oleh bekas kekasih. so sebelum kita decide nak go on dengan seseorang yang lain lepas putus cinta, pelis make sure yang hati dan fikiran kita da fully recover dari kenangan-kenangan lepas. bukan bermaksud kau perlu lupakan semua pengalaman dengan exbf tu. bukan ya. cumanya, jangan biarkan kenangan dengan bekas kekasih mempengaruhi hati. takut nanti dalam diam-diam, kita mula membanding-bandingkan si dia dengan bekas kekasih. mula fikir apa yang bekas kekasih ada, tapi takde pada si dia. jangan macam tu oke, kesian kat kawan tu, macam dijadikan bahan experimen pulak.

kan lebih baik, kita jadikan pengalaman lepas sebagai landasan untuk bentuk hubungan baru yang lebih mantopp. pastikan hati betul-betul ikhlas untuk terima orang lain dalam hidup. pasang niat yang baik untuk bentuk hubungan baru dan bukan untuk buat bekas kekasih cemburu ke hape. konon nak tunjuk kat bekas kekasih yang kita sekarang da bahagia letteww, nak kasi jeles. for what? pelis jangan mainkan hati orang lain untuk kepentingan diri sendiri. what u give, u will get back my dear, fikir oke!




3. campur tangan orang luar

huhu, yang ini payah untuk kita handle, tapi masih bole dielakkan. yang penting hati kita perlu kukuh untuk satu niat, iaitu untuk baiki hubungan, bukan nak memusnahkan. dalam hubungan, sebolehnya, jangan melibatkan orang lain. lebih-lebih lagi dalam bab perancangan hubungan kita. eh tapi bukan bermakna kita tak boleh minta pendapat orang lain okey. share pendapat dengan kawan baik atau family tu memang bagus. tapi ingat itu hanya pendapat, bukannya ARAHAN. timbal balik semua pendapat yang ada, then baru decide apa yang baik dan perlu untuk hubungan kita.

nak lagi molek, kita berbincang saje dengan pasangan. seeloknya jangan guna orang tengah la, untuk apa? kan kita dan si dia punya perasaan hati yang sama, bincang berdua bole eratkan lagi hubungan ye, kita bole spend masa dan berboraklah pasal masalah dan penyelesaiannya. sebab, masalah kita, kita saje yang tahu. satu benda yang bole buat hubungan makin renggang ialah, lack of communication. jadi, berborak la apa saje, even benda yang simple pada pasangan, bercerita sampai lebam okey? hehe.




oke enaf mia, enaf!

hamek kau hamek kau. baru 3 point da macam buat tesis kau tengok. kehkehkeh. sabar jela korang ek. semoga Ramadhan kali ni menjadikan hubungan kita dan pasangan lebih hangat daripada biasa oke, ohyea! thanks for reading this ladies and gentleman.

oke da bai.

~wassalam~

Get a LIFE, get a Gift!

You Might Also Like

15 Comments

  1. tp kan mia, bila dah bosan mcm dah xboleh nk buat apa. klu syg pon tp dah bosan, bosan jugak.

    and pasal ex, before dpt couple yg baru make sure kite dah lupakan dia. klu tak mmg chance ntok kembali blk tu ada =.='

    ReplyDelete
  2. @tia

    hehe, tu la mia kata, kalau da bosan, semua ni da takde maknenyee..ehhee

    pasal ex tu mmg byk kes yg kembali lps clash sbb still ada 'syg' tu..

    eh rindu kt tia la :(

    ReplyDelete
  3. tiga2 btl. hahah. sokong. nice sharing :)

    ReplyDelete
  4. @cx's

    thanks ya :) tq jgk singgah sini.

    ReplyDelete
  5. comel gila doodle.. haha..

    hmmmm.. mmg susah nk lupa kngn dgn ex kita..

    tp, kalau tak buang cinta lama, cmna nk dpt cinta baru.. kan..

    ReplyDelete
  6. @Solihin Zubir

    waa so true la SZ, betol2..belajar dr pengalaman kan..hehe

    ReplyDelete
  7. kak mia! kene percaye pada rezeki masing2, insyaALLAh rezeki ade kat mane mane je, kite doakan kak mia =) aminnn.

    ok heee nak komen kat sini panjang2. pasal busan, memang menipu la kan kalau kte xpernah busan dengan partner kite masing2, kite kalau busan kite just cakap je sebab dia yang suruh, and nanti dia akan try ah buad kite x busan balik hooooo haha.

    yang kedua tue memang betul, if kite nak ade partner baru memang kene betul2 lupe takud sayang tu still ade, kan kan kan! huhu

    yang ketiga ni macam orang ketiga ah kan? hmm tu memang susah if ade orang ketiga, huhu mintak dijauhkan laa bende2 camnie. btwwwwwww entry ni amat panjang so komen pon kene panjang! hehehe.

    miss ya!

    ReplyDelete
  8. @alia shahira

    hahahhaa. huwaa thanks alia syg..panjang gile komen kamu dik..ehehe

    alia doakan akak cpat dpat keje ea, nnti bole dating blanja alia..hahahaa

    ReplyDelete
  9. tul mia.. 3 bnda ni mmg boleh jd faktor utama.. so dua2 pihak kena la pndai jaga hubungan... mslh xkan jd klu dua2 jaga ngn baik...klu jd jugak tu, mgkin Allah nk uji supaya lebih berhati-hati pada ms depan

    ReplyDelete
  10. tul mia.. 3 bnda ni mmg boleh jd faktor utama.. so dua2 pihak kena la pndai jaga hubungan... mslh xkan jd klu dua2 jaga ngn baik...klu jd jugak tu, mgkin Allah nk uji supaya lebih berhati-hati pada ms depan

    ReplyDelete
  11. ada orang kata kita takkan pernah bosan dengan orang kita syg tapi klo org kite syg asyik buat perkara kte x suke berulang kali,jadi bosan jgk.

    bosan utk bsama dgn dia tapi syg still ade.konpius.

    ReplyDelete
  12. @MerLe

    betol dear, kedua pihal perlu faham dan tahu hati masing3, masing-masing kene jg peranan, jangan pulak bila kau da dpt aku, kau rasa secure sgt smpai lupa diri..huhu..

    ReplyDelete
  13. @Yuyu Musa

    yepp, tu satu sbb kenapa bosan tu wujud yu, so yg moleknya, dua3 perlu jaga n pegang hati pasangan. jgn rasa selesa sgt kalau da dpt hati die, perlu jaga supaya dia xrasa bosan.

    ReplyDelete
  14. doktor cinta.. terima kasih

    ReplyDelete
  15. @hamzah ian

    kehkeh, xpasal pasal jadi doktor cinta ek majah..

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^