Resipi : Conflakes Milo

Thursday, September 23, 2010


Assalamualaikum..


harini akan bizi tolong ibu buat tempahan hantaran oleh sepupu ibu, merangkap pak usu sepupu saya kahwin sabtu ni (adeke pak usu sepupu??)..tema kaler..purple silver..auuuuww..mengancam la..

oke..walaupun mood raya da semakin berkurangan..saya tetap berkobar-kobar nak share dengan korang tentang resepi turun-temurun ibu saya..saya namakan kuih ni sebagai corn flakes sira Zahra..(pasal nama ibu Zaharah..acehh)..kuih ni senang gile nak buat..tak sampai 20 minit je da siap..sebab kuih ni kita tak bakar guna oven..kita BAKAR guna periuk..hohoho..takpe kalu uols tak faham maksud saya, tengok pic nanti mesti akan faham, oke tak?masa saya buat kuih ni, ada tetamu datang umah..diorang datang saya baru nak buat...bile diorang balik, taraaa...kuih da siap..tapi kan..yang 20 minit tu adalah masa yang diambil untuk masak kuih ni..tapi masa untuk masukkan kuih dalam cupcake..alahaii..naek kematu punggung..alalalala..

bahan-bahan yang diperlukan ialah:


- sebuku butter (paling baek gune buttercup)
12 sudu golden syrup
- 200g cornflakes
- 200g milo
- cupcake yang kiut

(bahan-bahan ni bole menghasilkan penuh 1 balang kuih)

bahan-bahannye ye..


ini adalah golden syrup..in case yang tak tahu kan..

cara-cara 


(AMARAN : SILA ABAIKAN KUALI YANG BERKARAT YE)

1st sekali, panaskan butter dalam kuali..


then, tak perlu tunggu sampai butter tu cair,
masukkan je golden syrup..ikut sukatan tau..


bila da sebati, masukkan milo..lepastu,perlahankan api oke..
sebab takot milo hangus..


then, bila da sebati milo tu, dalam keadaan api perlahan, masukkan cornflakes..


lepas tu, turunkan kuali dari dapur..nanti senang korang
nak gaulkan sama rata semua bahan-bahan tadi..nampak beza tak picture ni?


bila da sebati, amek cupcake yang kiut miut tadi then masukkan kuih yang da siap dimasak..guna sudu, senang sket..guna jari pon boleeeee...lagi satu, dinasihatkan korang buat keje depan tv oke..nanti tak la buhsan sangat..seyes lame weii..


hasilnya...taraa...acely dapat lagi 1 balang kecik..tapi tu kak long da sebat bawak balik umah dia..hhohoh..pstt..tu pon kak long suruh saya buat lagi...see, betapa lazatnya kan..

hehhe..ok da...seyes la, masa nak masukkan kuih dalam cupcake,memang sangat lama rasanya, ibu saya sempat tido, bangun then tido balik..bapak lama kan..naek sesemut kaki saya..banyak kali pulak tu..hhahaa...

oke da..selamat mencuba uolls..

~wassalam~

You Might Also Like

9 Comments

  1. heheh...sedap2...nanti antar kat aku k..lalala

    ReplyDelete
  2. chef mia yg sgt kiutt..!! =P

    ReplyDelete
  3. yum...yum.. memang biskut favourite nieh..hehe
    mane nye kalong punyee..
    dah buat belum...?

    ReplyDelete
  4. salam..

    mudahnyer nak buat..nnti mau try la..:)

    ReplyDelete
  5. pokcik otromen :
    hitam itu menawan..hakhakhakk

    skool dear :
    thanks syg...ade simpan utk kamu tau!...

    kak long syg :
    opkos, tiap tahun mmg ade je kuih ni kan..hhahaa..tak sempat la kak long, mia bz tolong ibu buat hantaran..

    mia :
    ehh..nama kita sama la..hahha...mudahkan..nnti bule try..

    ReplyDelete
  6. setelah gaul sejati semua bahan, nak tunggu sejuk atau terus masok dlm cupcake?

    ReplyDelete
  7. Setelah letak dalam cupcake, biarkan ia sejuk dengan sendirinye ke? Brapa lama?

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^