Review : Oxy 5 Acne Pimple Medication

Wednesday, July 10, 2019

Assalamualaikum..

hi semua.

sebelum ni, muka kalau tumbuh jerawat berkepuk-kepuk, saya lebih senang ignore je. diamkan aje dan benda tu akan hilang tanpa tinggal kesan. sebab, ikut pndapat nak sedapkan hati ni, jerawat ni kira macam orang yang dengki kat kita. Semakin dia maki caci dan cela kita, kalau kita buat bodo dan abaikan, lama-kelamaan, confirm orang tu akan diam dengan sendirinya tanpa kasi efek sikit pun kat kita. aha! kau nampak tak sinonim orang dengki dengan sang jerawat? nampak tak permainan diaa?

Jerawat ni kalau kita rajin belek, kejap-kejap nak pegang, kejap-kejap tengok cermin, check okay ke tak, memang lagi galak jerawat tumbuh. sebab tu memang sangat tak digalakkan kalau ada acne pada muka, jangan sesekali pegang. Satu, sebab tangan kita mungkin tak bersih and bila pegang area yang ada jerawat, kemungkinan jerawat nak makin mekar lagi tinggi. Kedua, bakteria jerawat tu boleh merebak pada kawasan lain jugak. that is why kita perlu treat jerawat cepat-cepat.


Product Claims

     1. Membunuh bacteria akne yang menjadi punca jerawat.
     2. Membantu menyerap minyak yang berlebihan
     3. Membantu membebaskan liang-liang tersumbat
     4. Mudah digunakan, tidak kelihatan sebaik sahaja disapu.

Ingredient

     1. Bahan aktif : Benzoil Peroksida 5%
     2. Pengawet : Methilparaben 0.15%, Propilparaben 0.05%

Bahan benzoyl peroksida efektif ni memang terkenal sebagai pembunuh jerawat. Plus, bahan ni juga boleh membersihkan pori dan mengelakkan pori daripada tersumbat. so kira baguslah, tapi amat tidak sesuai untuk yang jenis sensitive skin ya.


Pro

YES, produk ni memang pembunuh jerawat dan segala mak nenek yang ada yang pada muka. Once apply pada area berjerawat tu, kita akan rasa macam pedih-pedih sikit. Before this, saya apply pada area jerawat before sleep, dan esoknya jerawat yang secoet da kecut. It takes 2 or 3 days juga untuk hilangkan acne but surely akan hilanglah.


Kontra

This is the only reason why Oxy 5 ni tak best. Oxy 5 ni memang terbukti menghilangkan jerawat. But sadly, kita akan dapat lihat macam ada kesan hitam pada tempat berjerawat tu tau. Kulit macam ada kesan burn pada area acne tu. And of course, parut acne tu tentunya makan masa yang lebih lama untuk hilang compare masa untuk pulihkan acne tu. well, parut is one of my skin concern, so Oxy 5 is totally not for me.

One more thing yang saya baru perasan (tu pun sebab baru-baru ni guna this product as ubat jerawat after almost 3 years). Oxy ni menyebabkan munculnya jerawat lain pada area berdekatan dengan acne lama kita. Oh yes baby! Kenapalah saya tak perasan sebelum ni, mungkin sebab memang da lama sangat tak guna Oxy untuk jerawat, so yeah my mistakes.

Lepas baca few article and review lain, memang ada yang dapat effect macam ni. i am not sure kenapa jadi macam tu. i guess mungkin sebab saya apply oxy ni by hand je, so mungkin, mungkin bakteria pada acne tu merebak ke tempat lain. I don't know and i am not sure.

Repurchase?

NO

Currently, i've been using acne patch to treat my acne. so far efek sama macam Oxy 5 WITHOUT parut yang ketara and i am soooo happy with the result heh! wait for the review ya.

Thank you

~wassalam~

You Might Also Like

10 Comments

  1. amboi cekgu,

    dah jadi pharmacist ke?

    hiks

    ReplyDelete
  2. kite pon gune oxy.. oklah jerawat hilang sikit2.. dri byk skrg dh sikit,, tq 4 the review

    ReplyDelete
  3. Elok kea oxy5 ni ? Xtinggl kan parut ke pakai oxy5?

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. @NuR 'aQiLaH

    hehe, saje kongsi pengalaman hohoii hehe

    ReplyDelete
  6. @nurhaziqah_ikah

    hehe welcome dear. ada tinggal kesan x? u guna ape ya nak hilangkan kesan?

    ReplyDelete
  7. @achik eiqa

    ok dear for jerawat. but after dat akn ada kesan hitam pd kawasan jerawat tu. susah nk hilang.

    ReplyDelete
  8. Harga dia berapa? Dekat farmasi ada Jual tak?

    ReplyDelete
  9. cer try ubat mederma untuk hilangkan parut jerawat ... bleh dptkan di farmasi .. :)

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^