Buat ape cerita benda yang tak patut dicerita

Tuesday, April 19, 2011

Assalamualaikum..

hi uols..sudah dinner..saya makan maggi goreng aje..huhuhu..ibu..kesiankan cik me'ah ni..wakakapp..caitt!!takde maknenye..yang benarnya, malas engkau kan..grrr



hari ni nak share dengan korang pasal satu kisah yang saya pernah terbaca..lupe pulok majalah ape..oke, benda ni lebih kepada bentuk soal jawab agama gitu la..si isteri ni minta pendapat ustaz tentang tindakan si suami menceraikan isterinya yang sudah 25 tahun dikahwini apabila dapat tahu yang wife die ni penah dirogol oleh bapak die yang durjana..mase tu umur bini die belasan tahun la kot..soalan ni meminta ustaz ni mengulas tentang salah ke tindakan si isteri tidak memberitahu kisah silam die pada suami dan wajar ke tindakan si suami menceraikan isteri die sebab peristiwa tu..

jawapan ustaz ni memang saya ingat dan suka sangat..
bila kita dapat tahu tentang kesilapan silam pasangan kita, cuba tengok perubahan diri die sepanjang bersama dengan kita..kalau die betol da berubah, dan kita bahagia dengannya..kenapa perlu mengungkit benda yang lepas..MAAFKAN die dan lupe kan..usah merenung perkara yang da lepas..kita perlu fikir perkara yang bakal berlaku dalam hidup kita..dan bagi kita yang memang menyedari kesilapan kita yang lalu..cuba perbaiki kesilapan tu, dan bertaubatlah.kalau kita fikir kisah yang bakal diceritakan tu membawa pada keaiban diri dan merosakkan hubungan.. lupekan..tak perlu berkongsi perkara yang bole memudaratkan hubungan yang terbina.



lebih kurang gitulah jawapan ustaz tu..kalau korang pulak, macamane?meh share pendapat kat sini meh..

bagi saya, memaafkan seseorang itu memang bukan mudah..tapi, kalau kita mampu..manis yang akan kita dapat, memang sangat indah..pendapat saya, ape-ape yang berlaku dalam hidup, itu adalah hak kita sama ada nak cerita atau tidak..kalau rase bercerita itu perlu, dan boleh menjadikan hubungan lebih harmoni..kongsilah..cerita segala yang nak dicerita..tapi, ada benda yang kita perlu simpan jugak..kita sendiri da besar panjang boleh berfikir rite? mungkin bila kita cerita, hubungan terjejas..dan semua tak moh macam tu kan..makanya, simpan apa yang patut kita simpan..

dan kalau kita sendiri tak bersedia nak mendengar kisah silam pasangan kita, kot la takut perasaan berubah, hati hancur luluh, hempedu pecah ke kan..jangan bertanya..teruskan hidup dan terima seadanya..kita sendiri bole menilai hati pasangan masing-masing..setiap orang nak yang terbaek dalam hidup, bukan? tapi, takde sape yang sempurna, jadi..terimalah seadanya..


setuju everibodi?

fikirkan yaa..oke da bai uols

~wassalam~



You Might Also Like

9 Comments

  1. setuju!! tak semua benda kena cerita.. masing2 ade kisah hidup masing2.. ^_^

    ReplyDelete
  2. betol tu.setuju sgt mia...mcm i,i mmg takkan mengungkit kisah lama.biarkah jd kenangan.

    rindu mia pny entry.

    ReplyDelete
  3. @tqaAwesome

    btol yang..hehe..ada benda patut kita share..ade better simpan saje..kan

    ReplyDelete
  4. @rara pinkmafia

    good for dear..jauhkan perkara yang bole buat hubungan terjejas..

    ReplyDelete
  5. saya setuju dengan cikgu!!!hehe

    ReplyDelete
  6. @yuyu lar

    hahahaa...thanks yuyu..stuju kan..hheee

    ReplyDelete
  7. saya suke entry ni..

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^