Tak Baik Copy Paste Entry Orang Tau..

Thursday, May 05, 2011

Assalamualaikum..

alahaii..belog saya ni dipandang sepi je 2, 3 hari ni..hehee..lagi 12 hari je kat sekolah ni..lepas tu, ternak lemak kat umah..hohoho.. mula-mula taip tadi, rase macam tak tahu je nak update ape tau..but, bila jalan-jalan ke blog kawan-kawan,saya tiba-tiba dapat idea pulak..cuma nak share pendapat aje..

kalau korang buat entry, then ada orang amek entry tu, dan ubah sane sini..then publish kat blog..senang cite, ciplak korang punya idea la..ape korang buat?? adakah korang buat entry kasi hentam die kaw-kaw..atau diamkan saje?? meh share kat sini meh..



acely, saya faham tau kalau perasaan tension nak matik, geram tahap gaban tu datang bila tengok entry kita kena copy, dah tu paste bulat-bulat engkooo! yela kan..kita penat perah otak, cari gali bagai nak kasi entry terbaek untuk follower or silent reader blog kita ni..tup,tup engkau senang aje amek, buat macam idea sendirik kan..kuang ajo tahu..

tapi kan, pendapat saya..PENDAPAT wokeyy..*karang tak pasal orang cakap belagak baek lettewww..grrr* kalau saya, saya ignore saje kot..hehe..biarlah entry tu beliau nak amek ke, ubah ke tak ubah ke, biooo lerr..pada saya, orang yang selalu singgah blog kita, follower yang selalu follow update kita, silent reader yang tak penah miss baca entry kita ni, confirm dapat tahu originality entry tu dari siapa sebenarnya tau..even kita tak buat entry kasi hentam balik beliau yang copy paste tu, even kita tak mention sikit pon pasal benda ni dalam mane-mane entry kita, saya pasti dan percaya, orang boleh tahu jugak nanti..

bukan ape..saya ni bila baca entry orang hentam orang yang copy paste ni, rase macam ade feeling laen macam sikit kat situ..aura negatif terus datang..ibarat "huhu..siap buat entry orang copy entry die..ape salah tegur je kat depan-depan muka beliau..tak perlu buat entry kot..adehai..terus hilang seorang reader blog kalau beliau yang copy tu adalah pengunjung tetap blog ni"..sayang kan?

ya, saya faham, usaha gigih kita mencari idea untuk kasi yang terbaek buat follower kita..cuma, macamane ea..pendapat saya, tak perlu sampai buat entry la..saya setuju sangat-sangat pada yang awal-awal lagi da tempek note pasal amaran copycat kat blog dia..memang bernas gile..cuma saya lihat, bila sampai buat entry tu, rasa macam poyo pon ade jugak..ehhehe..rasa macam niat memalukan pon ade jugak..dan paling pasti, bila ditambah bonus dengan ayat-ayat yang menampakkan ke'poyo'an kita, ayat tak boleh belah dalam entry tersebut..adehai..saya tak tahu la orang laen..but saya..terus dapat lihat personaliti sebenar melalui penulisan tu..

pada saya, kan lebih best dan nikmat kalau dapat situasi macam ni..amaran ya, pelakon dibawah bukan nama sebenar..ehkehkehekeh..

A : wehh..aku baca blog si anon ni, die tiru entry engko siot..sebijik sejibik engko..seyes kuang ajo betol..aku memang panas gile bile baca entry die..copy abes dari entry kau tu wehh..tak ubah langsung oke..aku rase nak bako aje die..engko tak panas ke beb..ce cita, ce cita..

Mia Suka Berangan : aku tahu, cuma malas melayan..halalkan aje sudah..bukan matik ponnggg...*muka baek, mintak sepak laju-laju*

huwaa..korang rase, ape pendapat si A tentang personaliti si 'Mia' ni tadi..pada saya, perasaan respek tu mungkin wujud, kan?saya lebih suka giteww..ntahlah..saya tak tahu pendapat korang macamane okey..cuma pada saya, orang boleh tahu kita ni macamane melalui penulisan kita..so jaga-jaga la ketika menulis ya..



saya tak galakkan korang diam aje bile entry kena copy tau..cume, elakkan dari buat entry pasal benda ni..better pegi bincang secara private..atau pon, perli aje secara halus..hahhaa..lagi syiokk kot..sape makan cili, dia terasa pedas, ye tak..da kalau beliau tak faham-faham jugak..gile bengong laa..engko pegi azan aje kat telinga die..hehehhee..dan saya jugak tak galakkan korang copy paste entry orang laen sesuka hati mak apak korang aje..trust me, kalau buat keje plagiat ni banyak sangat dalam blog, lame kelamaan, pembaca blog korang akan lari ke blog laen..percaya la..what you give, you will get back my dear..fikir oke..

erk, muntah baca entry panjang gile..sabar je la..HAPPY BLOGGING UOLS..oke da bai..

~wassalam~



You Might Also Like

23 Comments

  1. haah.. tak kisah kot.. masing2 kan..
    dia suke kita tulis sebab tu dia copy.. ala no big deal laa..

    ReplyDelete
  2. sekurgkurg nya backlink lah ye x?

    ReplyDelete
  3. oooo..ai sokong u sis....tapi orang kite selalu buat entry cani.mungkin kite2 je kot yang pikir mende nie sia2...hehehe...

    ReplyDelete
  4. @Atiqah Adnan

    halal kan aje da lah..kan kak long..

    ReplyDelete
  5. @rara pinkmafia

    tu betol yang..kalau dia xde niat nak copy, mesti ade credit utk yang dicopy tu..hehe

    ReplyDelete
  6. @Rara Farah

    hahahaa...ni pon niat nak share..kot terbuka minda ke kan..

    ReplyDelete
  7. solehah tak suka org buat entri nak hentam copycat..kesian budak copycat tu..lagi2 kalau blogger yg femes amos..dia takpe lah..kipas susah mati banyak..dia buat entri tu..nk buat si copycat tu hilang semangat nk berbelogging je..apa salahnya tegur..masuk inbox fb ke..nie tak.. nak jugak buat satu entri pasal budak copycat tu..lagi terok kalau ada yang bagi link sekali..lepas tu..bedozen2 pembaca tegar blog tu join hentam budak copycat tu sama2..dorg suka nak buruk kn copycat..buruk dieorg sendiri taktau..bnyk lagi cara lain nak tegur copycat..hina sangat ke copycat tu??

    mencikk ah!tak shuke!haha



    *eh.asl solehah emosi kat cni pulak??kahkahkah

    ReplyDelete
  8. @♥ solehah ♥

    huwaa,..marah sungguh yang..laen orang, laen caranye dik..kadg3, orang tak pk mcm kite pk..hehhee

    happy sgt solehah singgah sini

    ReplyDelete
  9. @mia

    hmm..tu pasal laa..susahh..
    bkn ape kak mia.bru2 nie solehah jmpa org mcm tu...kesian sgt budak copycat umor 14 thn tu..smpai solehah nie sggp lagi meng offer kan diri nak bg fulltemplate free lagi ngn budak copycat tu sebb kesian.. tapi.smpai ari nie xde respon..malu kot budak copycat tu nak tengok dunia blog nie.. puas hati la yg caci mencaci maki budak copycat tu skarg..oh tidak!bencikk lah perasaan mcm nie.kehkehekeh.. :)

    ReplyDelete
  10. @♥ solehah ♥

    adehaii..hilang da sorg blogger baru..akk pon xberkenan sgt kalau isu hentam3 blogger ni..kan bole cakap elok3..ckp secara private ke kan..

    akk buat entry ni pon bukan nak hentam..cube bagi pndapat..kot ade yng tak sependapat dgn kita ke kan..sape tahu..hehe

    ReplyDelete
  11. @mia

    btol2..sapot kak mia..ehehe.. :0
    tak suka jugak hentam2 nie..haha :)

    ReplyDelete
  12. sokong mia!
    xbest la hentam si copycat tu..
    cian kat die..
    diam xb'mkne kite kalah..
    xyah la nk wat entry sgt..
    xyah nk heboh 1 mesia entry kite ade org copy..

    ReplyDelete
  13. @♥ solehah ♥

    hehehee..thanks solehah..xmoh hentam3 la..tak baek..cakap elok3 bole..kata perempuan kot..eheh

    ReplyDelete
  14. emmm..nth la ..tapi seeloknya klu nk copy,gtau tuan dia..kurang2 tuan tahu..

    ReplyDelete
  15. yeah!! kin sangat2 setuju dgn pendapat cik mia. no need la kan lebih2. poyo je jd nye. ewwww. hihik ;p

    Selamat Hari Lahir Kinn =)

    ReplyDelete
  16. kalu I ok ajer...tp kalu leh mintakla permission

    ReplyDelete
  17. betul3.. sokong kak mia...

    ReplyDelete
  18. @MerLe

    ye, baeknya gitew la..mmg kalu amek entry org laen, then nak share kat blog kita, better credit ke empunya entry la..

    ReplyDelete
  19. @kinN~

    hehehe..thanks dear..ni cume pendapat aje..laen org, laen caranye kan..ehhee..thanks kinn

    ReplyDelete
  20. @POSH76

    yup..itu yang terbaek..biar sama3 gumbira kan..xde sape kcik ati..ehhee

    ReplyDelete
  21. @nurul ain

    thanks dear..ehhehe..sokong, sokong..ehhee

    ReplyDelete
  22. nak copy enrty ne..hehehe.. =p

    ReplyDelete
  23. @CINTAsebenarcinta

    hahahaa..comel je..amek la dear..no biggie..happy blogging ya

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^