Masalah bawah lengan berubah warna..

Wednesday, May 18, 2011

Assalamualaikum..

hi uols..

Last few day memang banyak aktiviti, makanya, masa nak update pon makin terhad, lebih-lebih lagi minggu terakhir praktikum ni kan..oh yea..lepas ni merdeka day..alhamdulillah..

Baek, cukup mukadimah di situ, hari ni nak share dengan korang pasal masalah bawah lengan berubah warna.. hehe..itu bahasa manisnya..bahasa tak manisnya, ketiak hitam..wakakappp..mesti ramai yang macam agak malu nak share pasal benda ni kan..termasuklah saya.. haha..cuma, nak kongsi sikit info yang saya dapat 2, 3 hari ni..benda ni acely nye common issue terutama untuk anak-anak dara macam kita ni..ehem..dan saya percaya, mesti ramai yang hadapi masalah ni kan..kan..*even korang malu nak ngaku, sila angguk sekali jep ek..khekhe*

PUNCA-PUNCA..

1. Pemilihan deodorant

Sebenarnya, kulit bawah lengan kita ni berbeza sikit, dats why lebih mudah jadi hitam berbanding kawasan lain..jujurnya, kalau korang guna deodorant yang jenis ‘roll-on’, lebih tinggi kebarangkalian untuk ketiak jadi hitam tau..jadi hati-hati pilih deodoron oke..elakkan yang ada zat merkuri atau alcohol..

2. Mencukur

Lagi satu, kalau korang ada alergik kulit, elakkan mencukur pada bawah lengan tu, better cabut la daripada cukur.. sebab kalau cukur, kulit maybe terluka..dah tu, pakai pulak deodorant, jadi lagi hitam la nanti..

3. Pemakaian bedak

Elakkan sangat-sangat daripada pakai bedak kat kawasan bawah lengan tu..sebab, saki baki bedak tu akan jadi bacteria kalau tak cuci dengan betul, lama-lama boleh jadi daki and seterusnya, ketiak jadi hitam..

CARA-CARA MENGATASI..

1. Mandi bersih-bersih

Ada banyak cara sebenarnya nak atasi kulit ketiak daripada jadi hitam..yang paling mudah, masa mandi, peliss make sure yang korang betol-betol da bersihkan sisa-sisa deodorant yang tertinggal tu oke..kalau guna span mandi, jangan gosok kuat sangat, takot terluka nanti..pakai la pelulur badan yang ada campuran buah dan pemutih kulit masa mandi..

2. Rawatan lepas mandi

Lepas mandi, keringkan kawasan bawah lengan tu dengan tuala lembut..atau lebih elok, anginkan aje..ala..korang duduklah depan kipas sambil angkat tangan... hkahakahkahaka..comel ape..

3. Pilih deodorant yang sesuai

Korang juga bole pilih deodorant yang ada asam ‘linolenat’ dari minyak biji bunga matahari. Selain tu, bole juga cari deodorant yang ada antiperspirant untuk kurangkan gelap.

4. Elakkan pakai baju ketat

Haa..lagi satu..even benda ni nampak macam klise sangat, tapi betol oke..pakaian yang terlalu ketat pon bole buat ketiak jadi hitam tau..hohoh..sebab lagi ketat baju kita, lagi kuat rangsangan peluh tu keluar..so, elak pakai baju macam sarung nangka wokeyy..buruk gile ai tell yuu!!

5. Rawatan tradisional

Kalau rajin, okey jugak sekali sekala manjakan ketiak dengan ramuan tradisional.. hohoh..campurkan air buah lemon dengan timun yang da dihancurkan dan letak sikit hirisan kunyit..kacau rata, then sapu pada ketiak dan tunggu 20 minit sebelum cuci dengan air suam..atau, gosok dengan lembut kawasan bawah lengan tu dengan air campuran kapur sirih dan perahan limau nipis..korang amalkan selalu, hasilnya memang awesome gile okeyy..

Cubalah try ek..kot la menjadi..bule share kat sini pulak, kan?hehehe..selamat mencuba uols..

Oke da bai..sayangilah ketiak anda..AHA!!

~wassalam~



You Might Also Like

7 Comments

  1. kalau berubah warna xcantik ke.... hahaha

    ReplyDelete
  2. kipaskan ketiak..ererr..hahaha..comel gak ar bunyinya!hehehe..

    dr cik bambam

    ReplyDelete
  3. yg pakai baju ketat tu aku baru tau je cikgi..hurm2..

    ReplyDelete
  4. betul..betul..betul..
    info yg bagus.. =)

    ReplyDelete
  5. ktiak kite itam. wuwuwuw.. eh btw da try sapu yg kapur sireh tu. 2 hr je smgt. pastu non hado lagi dah. malas punye psl. hahaha

    ReplyDelete
  6. nak tengok ketiak..heheh...nice sharing :)

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^