Seni Mempertahankan Diri

Sunday, December 12, 2010

Assalamualaikum..

tajuk nak skema kan..hehee..

baeklah..ni adalah rentetan pasal my to.do.list oke..hehehe..ai kan kene bersedia jiwa dan raga pasal nak praktikal tak lame lagi kan..auww..

ok fine..ini seriusss yee..meh nak share dengan korang beberapa jenis seni mempertahankan diri..ini baek untuk kite ye anak-anak sekalian..

takpe kalau takmoh belaja..at least uols reti sepak-sepak pon da oke..tang mane nak kene sepak tu, korang sedia maklum kan..ehem..ehem..


1. Silat
Seni Silat atau Pencak Silat ni merupakan satu seni mempertahankan diri bagi bangsa Melayu atau Nusantara yang diamalkan sejak zaman dolu-dolu lagi.perawakan pesilat ni kebiasaannya jenis yang suka menyembunyikan kemahiran beliau dan amat merendah diri.low profile aje.Pesilat yang mempunyai tahap silat yang tinggi digelarkan pendekar..hemm..Pendekar Mia..oke tak?kahkhakhaka...gelak guling-guling..ok da seyes. Pergerakan silat terbahagi kepada bunga (pergerakan seolah-olah tarian, digelar juga seni atau tari) dan buah (pukulan atau buah pukul). antara jenis-jenis silat ialah silat Gayung,silat Cekak, silat Pulut dan silat Lincah.

2. Taik Taekwando
Taekwondo (atau pun Tae Kwon Do) merupakan seni bela diri Korea yang paling fofular ye.Dalam bahasa Korea, Tae bermakna "menumbuk", Kwon bermakna "menendang", dan Do bermakna "cara" atau "seni". Jadi, Taekwondo bolehlah diterjemahkan secara kasar sebagai "seni menendang dan menumbuk". Taekwondo mempunyai beberapa warna talipinggang yang menunjukkan peringkat atau pangkat seseorang pengamal seni beladiri ini. Setiap tali pinggang mempunyai 2 peringkat atau pangkat sebelum dinaikkan ke pangkat seterusnya. Tali pinggang hitam mempunyai 9 peringkat bagi ITF dan 10 peringkat bagi WTF (bukan wattefak). Peringkat atau pangkat bagi talipinggang hitam dipanggil "Dan"

3. Karate
Karate atau karate-do (空手道) merupakan salah satu seni bela diri timur. Pada umumnya, karate lebih digambarkan dengan gerakan serangan dan belaan kaki dan tangan secara menyeluruh. untuk karate zaman moden ni, telah penggunaan seni berdasarkan keringkasaan termasuklah kepada pergerakan membalas iaitu setiap tangkisan dibahagian kiri akan diikuti dengan tangkisan di sebelah kanan. Tujuan pergerakan ini adalah bagi membentuk keseimbangan 'Ying dan Yang'.

4. Sumo
Sumo (相撲, sumō?) adalah olahraga saling dorong antara dua orang pesumo yang berbadan gemuk sampai salah seorang didorong keluar dari lingkaran atau terjatuh dengan bahagian badan selain telapak kaki menyentuh tanah di bahagian dalam lingkaran. Pesumo (rikishi) perlu berbadan besar dan gemuk sebab semakin gumuk seorang pegulat sumo semakin besar pula kemungkinannya untuk menang.

5. Gusti
Gusti merupakan sesuatu pergerakan yang melibatkan pertempuran fizikal antara dua orang, iaitu setiap ahli gusti mahu memiliki kelebihan atau kawalan ke atas lawannya semasa bertempur. Teknik fizikal yang merangkumi gaya gusti ialah memeluk, memegang, mengunci dan mengumpil.
sory la ek..picture untuk gusti takde, sebab saya search, keluar picture ni..seyesly tak faham..

korang faham ke?

akehekhekeh..

ok da bai.

~wassalam~

You Might Also Like

4 Comments

  1. AG dulu penah join jugak Taekwondo tp setakat tali pinggang biru,x sempat nak sampai itam......huhu.

    ReplyDelete
  2. @Ayen Giggs

    oh yeke..sy dulu penah gak join..but kojap yo...terlalu kjap sgt..ehehe

    ReplyDelete
  3. nak join sumo nmpak lebih seksi dan seksa.

    ReplyDelete
  4. @sekuk tawa

    hahahaa..seksi bagi teruna, seksa bagi so gadis..eh ke terbalik?hahahaa

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^