Mata merah selepas pakai contact lens?

Monday, May 30, 2011

Assalamualaikum..

selamat petang semua..

rupanya ramai jugak suka entry blue ni ea..akehkehkehkehh...al maklumlah kan, sekarang ni musim cuti sekolah, banyak la kan orang nak mendirikan rumah tangga..ehemm..

oke, cukup mukadimah..hari ni saya nak share pasal contact lens..masih ingat entry saya tentang lens baru ini? berapa ramai yang pakai contact lens kat sini ea?mesti ramai kan..berapa ramai pulak yang beli lens secara online? cer share kat sini meh..




korang ada masalah tak bile pakai contact lens yang beli secara online?contohnya, mata jadi merah, atau mata rasa pedih-pedih sikit bila terkena air..saya tak tahu la kenapa, sejak akhir-akhir ni, setiap kali pakai contact lens, mata saya jadi merah, dan bila tanggalkan lens, mata jadi pedih dan merah gile kat bahagian atas bola mata hitam..


saya tak sure sama ada mata saya memang problem bila pakai lens ke..but sebelum beli secara online, saya ada pakai yang jenis Fresh Look..memang tiada masalah macam sekarang ni..saya tak tahu yang kot yang lain pakai okey aje..kot la saya yang pakai tak betol atau tak jaga kebersihan lens tu kan..cuma nak tanya sama ada korang ada masalah macam saya ni tak? pelis kongsi kat sini ea..




contact lens ni valid selama setahun, saya baru beli Februari yang lepas, jadi lens da xpired memang bukan penyebabnya..bukan juga kerana saya terlebih masa pakai lens ni..had pemakaian contact lens jenis online ni tak melebihi 8 jam..dan saya sangat berjaga-jaga tentang tempoh 8 jam ini..


dan sekarang mata saya jadi lebih kabur dari sebelum ni..huhu..risau juga kot tiba-tiba jadi buta ke kan..nauzubillah..kalau ada yang berpengalaman tentang masalah ni, meh share kat sini ea..thanks uols..


oke da bai..


~wassalam~




You Might Also Like

21 Comments

  1. mia beli tu lens kaler ke? kin rasa yg dari korea tu. kin pernah beli yg camtu tp bukan thru online la. mmg dia stahun disposable tp lepas pakai dulu pun rase cam mia jgk. trus xpakai. tkt akan affect mata.

    tp td kin baru beli lens kaler Fresh Look. fez time nak try. hihi ^__^

    kanta lekap boleh rosakkan mata

    ReplyDelete
  2. beb..kalo beli lens online mmg bahaya..sy dl pon pnah beli yg online..mata merah gak..so sy end up beli kt kdai..lg selamat..kadang2 mata merah ble lens dh expired,mata kering sgt..jgn lpe beli eye drop..beli kering..titiskn..then sy sorg yg ske pkai lens more than 8 hours..dan tym tdo..hehe..sebagai lgkah keselamatan..gne eye drop ble bgn tdo or ble pkai lame2..kalo mata dh merah..buang tros lens tu..jgn pkai lg dh..kalo x mmg trok mata tu kang..sekian..heee

    ReplyDelete
  3. @kinn

    really dear?huwa..lens mia pon katanya valid setahun..tp skrg da seriau nak pakai da..huhu..thanks babe..

    ReplyDelete
  4. @NaNaKyu

    huwa..really thanks nanakyu..saya pon rase yg online ni bahaya sikit..sy mmg pakai ikot limit hours die..but still pedih mata n merah2

    ReplyDelete
  5. baek jgn pkai lg..
    bhye jgk utk mate..

    ReplyDelete
  6. hai yangg! :)
    tia klu yg online ni xcukup 8 jam pon tia da bukak. sbb takut kesan sampingan. hihi!

    *tiafazunia*

    ReplyDelete
  7. @Anonymous

    tu la kan tia..sekarang ni mia xpakai da..gerun jugak kot ade effect ape3 kan

    ReplyDelete
  8. saya p0wn tengah mata merah2 nie..n saya p0wn pakai lens yang dibeli secara on9..huhuh..tak0t la..napa erk mata kita b0lej jadi merah2 nie..???

    ReplyDelete
  9. hye..saye pun kene bende yg same..fyi, saye baru cube lens korea dlm 3 bulan ni. tapi lately ni, baru 5 minit pakai mate saye rase pedih2, bile tgk kt cermin, woaaaa merah2 + timbul urat2 merah..takot :(

    before ni, selame 4 tahun pakai softlens beli kt kdai spek, xpenah ade mslh cmni..menyesal..wuwuwu ;(

    ReplyDelete
  10. hye..saye pun kene bende yg same..fyi, saye baru cube lens korea dlm 3 bulan ni. tapi lately ni, baru 5 minit pakai mate saye rase pedih2, bile tgk kt cermin, woaaaa merah2 + timbul urat2 merah..takot :(

    before ni, selame 4 tahun pakai softlens beli kt kdai spek, xpenah ade mslh cmni..menyesal..wuwuwu ;(

    ReplyDelete
  11. hye..saye pun kene bende yg same..fyi, saye baru cube lens korea dlm 3 bulan ni. tapi lately ni, baru 5 minit pakai mate saye rase pedih2, bile tgk kt cermin, woaaaa merah2 + timbul urat2 merah..takot :(

    before ni, selame 4 tahun pakai softlens beli kt kdai spek, xpenah ade mslh cmni..menyesal..wuwuwu ;(

    ReplyDelete
  12. @Siti Zuraina Bte Amran

    mungkin sbb xbersih kot. lagi pun, kan contact lens online ni dorg simpan stok kat umah, xterjamin suhu yg betol atau x..

    ReplyDelete
  13. @fatien

    yesss, sgt btol..huhu, better stop cepat before terlambat tau..

    ReplyDelete
  14. actually, I got same prob, huhu. but mata sara merah di ats bola mata hitam tu, mcm mia ckp. and now da okay. tp kekaburan mata tu teruk, ssh drive mlm. bdebar gila bila tgk mata merah teruk.

    ReplyDelete
  15. saya pun pakai jugak yang beli on9 tu.. tapi takde effect apa2. lama dah.. :) tengok jugak la. kadang2, multipurpose solution tu yang dah expired. sebab tu mata pedih. hee

    ReplyDelete
  16. @Anonymous

    huhu, saya punya merah bahagian tepi bola mata tu, dkat dgn bucu dlm mata. ada tanda gelembung pulak tu..huhuh

    ReplyDelete
  17. @Anonymous

    mungkin jugak yang :) tapi setakat yg saya guna, solution tu semua beli dari kedai cermin mata, but still jadi jugak, huhu

    ReplyDelete
  18. hi mia..

    alhamdulillah, mate saye dah ok balik lepas stop pakai contact lens korea tu...:)

    mase mate saye merah2 sangat tu, saye rehatkan mate sebulan jugakla, mase tu saye xpakai ape2 contact lens, cume begantung kat spek je..

    now, saye dah start pakai balik softlens yang saye beli kt kedai spek & mate saye dah kembali normal..xmau lagi pakai lens yg murah2.....takkoooottt...

    ReplyDelete
  19. @fatien

    syukur, oke la tu. saya still lagi takot nak pakai lens tau.hahhaa

    ReplyDelete
  20. mawar merah

    hye..
    actually, saye pun pkai contact yg blie kat on9 tuh .
    mate saye merah2 .
    pastuh , sy blie pulak lens kat kdai spect . ta pasti jename ape , tpi kotak wane biru . saye baru pkai , ta smpai 8jam . mate saye merah truk sgt , smpai kuwa cecair wane putih mcm nanah waktu malam n bengkak2 . mmg risau sgt . buang trus lens tuh .
    agk lame sy ta pkai lens ..
    trpkse pkai spect . dah tuh skrg try pkai softlens . merah2 tuh da ilg . tade jdi mcm dlu lgy . alhamdulillah :D

    saya paam , girl mmg kebykkan pkai lens . tpi perlulah berjage semasa mggunakan . biar mahal cket , asalkan mate kite selamat dan pakai softlens tuh lebih selesa dari lens yg blie kat on9 nie . sbb lens yg blie kat on9 nie agk keras n blie pkai pun trase ade bnde dlm mate kan ?

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^