Contact Lens boleh pakai selama SETAHUN?

Sunday, April 15, 2012

Assalamualaikum.. 

hi semua, 

memang sekarang ni mata berehat sepenuhnya dari sebarang bentuk lens. saya cuma pakai kaca mata aje bila perlu. malam memang da macam ikan flower horn kejap-kejap kecikkan mata sebab tak nampak, huhu.

isu lens online kat blog saya bermula dengan entry MATA MERAH AND PEDIH ni. seterusnya, saya letak pulak picture mata merah kesan pakai lens online kat dalam entry INI. thanks pada yang sudi drop komen oke. at least saya tahu, bukan saya je yang dapat kesan yang pahit macam tu, hehe.


well, saya nak share info tentang lens yang katanya dari Korea and China. memang ramai yang da tahu xpired date lens ni adalah lebih dari 6 bulan, atau setahun pon masih bole pakai jugak kan. actually, lens yang diperbuat dari Korea or China yang dikatakan tahan 1 tahun tu mempunyai lapisan yang lebih tebal berbanding lens 3 bulan yang lebih mahal harganya. 

Contact lens ni macam lapisan plastic yang kita letak kat anak mata untuk nampak cantik kan, bila ada plastik yang bole tahan tebal kat bebola mata, mata kita tak dapat bernafas dengan baik. sebab tu, bila pakai lens online yang saiznya lebih tebal, mata jadi lebih cepat kering, pedih dan merah-merah berbanding lens yang jual kat kedai optometri yang memang kualitinya terjaga. paling lama kita bole pakai pun dalam 2 jam or 3 jam je sebenarnya tau. and yes, kena selalu drop eye drop kat dalam mata.

ini pendapat saya sendiri oke dan ada juga terbaca dari blog-blog lain. kalau kita beli lens secara online, stok lens tu memang ada di tempat pembekal yang kita tak tahu kondisi atau suhu tempat tu macamana. let say, stok lens tu diletakkan kat rumah aje kan, suhu bilik yang tak sesuai pun sebenarnya da bole buat lens jadi rosak. mungkin ada la sebilangan pembekal and penjual yang betul menjaga semua aspek-aspek ni, but who knows kan?

well, sekarang terpulang. if rasa mata oke sepanjang menggunakan lens online, that's very good. but kalau mata da mula rasa lain macam, better stop and rehat dari pakai sebarang lens ya. seriusly, saya sangat serik da. mata sekarang pun da tak macam dulu huhu. but apa nak buat. paling kurang pun sekarang ni, mata saya tak merah dan tak cepat kering macam sebelum ni, syukur alhamdulillah.

oke da bai,

~wassalam~

You Might Also Like

12 Comments

  1. saye xsuke pkai lens..
    ekeke..
    lebih suke pkai spek..

    ReplyDelete
  2. nice .. yuyuk follower ke 1k =)


    hhmm..sudah fikir apa nk makan hari ni? jomm tengok apa Yuyuk makan! besssttt! http://yuyukandfoods.blogspot.com/2012/04/lokasi-tempat-makan-pilihan-3-restoran.html

    ReplyDelete
  3. saya tak pernah pakai lens kak :)

    ReplyDelete
  4. totally agree ! Tia pun pakai jugak lens online tu tapi seriously bila dah lama , mata boleh jadi merah ow . nak dibandingkan dengan cl yang dibeli dekat kedai memang jauh beza . better beli yang dekat kedai dia ..

    <a href="http://www.inikisahtia.com/>Ini Kisah Tia</a>

    ReplyDelete
  5. tak pernah pakai lens.. tapi teramatlah teringin nak paka. tengok sekarang ni ada yg boleh besarkan anak mata hitam la dan bagai lagi. tapi takut la nak letak kat dalam mata :)

    ReplyDelete
  6. @Ezy Chiaki

    heheh, bole je pakai lens yang, cumanya kena hati2 and pilih yg btul..

    ReplyDelete
  7. @Miszyuyu

    woooww..thanks alot dear :)

    ReplyDelete
  8. @faten osman

    hehhe, bole pakai faten, tp kena hati2..cubala..ehhe, mesti comel faten pakai..

    ReplyDelete
  9. @Ini Kisah Tia

    kan. bila da ade pengalaman mcm ni, jadi seriusly regret masa mula3 pakai dulu, huhu

    ReplyDelete
  10. @syiela

    bole je pakai yang, tapi beli yg kat kedai btol la ya..tkot jadi benda yg sama pulak..

    ReplyDelete
  11. betul tu. kite pernah pakai lens korea. sangat xslesa. lebih prefer lens kat kedai spek. :)

    ReplyDelete
  12. @kinn

    yess, lpas ni mmg nk cari lens kat kedai je..

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^