Blog atau Entri Pemusnah?

Thursday, January 06, 2011

Assalamualaikum..

selamat pagi semua..

ya pagi..jam 3.45 pagi waktu Malaysia dan saya, mia belum tido lagi..ehkehke..ape yang menariknya di situ cik kak oii..oke fine, cukup mukadimah setakat ni..

cume nak bertanya soalan pada diri sendiri..kenapa ya, saya lihat dunia blog sekarang ni, banyak betol yang buat blog atau entry pemusnah..

pemusnah di sini, maksud saya, blog atau entry yang bertindak memusnahkan semangat/perasaan/maruah diri/harga diri blogger atau individu laen..

saya menulis entry ini BUKAN untuk memusnahkan sape-sape..cume untuk meluah pendapat saya..DIULANG ya..hanya untuk MELUAH PENDAPAT..pendapat di sini bermaksud, penilaian saya sendiri..betul salah anda tentukan, dan saya terima kritikan membina..*huwaa..korang nampak tak gaya seorang diplomatik kat situ..ahkahakhak*

oke baeklah..saya faham hak individu untuk menulis apa saje dalam blog masing-masing..blog kite, hak kite..*itu yang ramai blogger pegang, termasuk saya*..cuma, pendapat saya, bila kite mengeluarkan sesuatu kenyataan, sila berbalik pada MOTIF kita mencipta/menulis blog/entry tu..

let say, yu kata, blog ini sebagai medan gosip bla..bla...ok baek, saya terima itu, sebab pandangan saya, gosip ni boleh dikatakan sebagai isu yang orang perkatakan, jadi buah mulut kepochi maksudnya, dan bukanlah pendapat atau penilaian diri sendiri (empunya blog) semata-mata..faham tak maksud saya?

atau let say, kamu kata, entry ini sebagai luahkan perasaan terhadap wanita bla..blahh..ok fine..saya terima juga..tapi biarlah dengan cara dan etika yang betol..MOTIF penulisan itu penting bagi saya..niat menulis tu kene set baek-baek dan betul-betul..

dan kalau niat/motif menulis entry itu sekadar meluah perasaan yang sekian lama terpendam, ya silakan..cume, janganlah sampai membuat aib kepada orang lain..jika kamu sekadar menjadikan ia sebagai contoh, tapi kamu bukan bodoh kan?takkan nak letak picture Khairul Fahmi bila entry bercerita pasal pampers baby kan..mesti pilih image yang berkaitan dengan entry..dan pembaca jugak bukan dungu tak bole nampak motif perkaitan gambar dengan entry..

ntah kenapa, saya rasa macam kurang seronok bila benda-benda ni wujud kat dunia blog..mungkin benda ni da ada dari dulu lagi, cume sekarang semakin menjadi-jadi..tak bestlah macam ni..sane-sini saya nampak orang luah rasa tak puas hati pada blog ni, pada entry ni..saya amek tahu jugak benda-benda ni..cume, kumpul maklumat dan cuba cari jawapan sendiri..kenapa dan kenapa..acehhhwaahh..

pendapat saya..niat menulis tu penting..buatlah niat-niat yang baek saje bila menulis..kalau nak menegur, guna cara yang baek..tak perlu mention nama..tak perlu letak picture..orang bole faham kot entry tu even tanpa bahan hiasan pon..

janganlah sampai wujud permusuhan antara blogger kat Malaysia ni..ya betul, bukan niat kite menulis untuk bermusuh, tapi tengok balik gaya tulisan tu dibentuk..kalau tulis dengan baek, niat cantik, maksud jelas..takkan orang tegur, kan..bila ramai da tegur, datang pulak seorang yang menyokong, jadi yang menegur bergadoh pulak dengan yang menyokong..kan wujud permusuhan di situ..silap-silap, medan komen jadi medan peperangan mulut pulak..ohoooiiiiii!!!

kite manusia ni, same je..ade kurang, ada lebih..kalau kamu cantik, saya suara sedap..ehhehe..bole gitu?takdela..jokes aje..tak mau serius sangat wokeyy..

mungkin pendapat kite berbeza..tapi saya percaya ramai dalam kalangan blogger Malaysia ni ada ilmu yang bole beza baek dan buruk..jangan pentingkan diri sendiri ya, jagalah hati orang lain, kite baek dengan semua, semua baek dengan kite..even kite tak kenal orang tu, bila baek, dengar nama je, orang da senyum..bila tak suka, dengar nama je, macam-macam keluar..kata-kata tu kan suatu doa..takkan nak orang doa tak baek untuk kite kan..

fikir-fikirkan ya..maaf salah silap..saya pon manusia macam korang jugak..harapan saya, moga-moga niat kite semua yang baek-baek saje..yang berubah bila ditegur, alhamdulillah..tahniah buat anda..

~wassalam~

You Might Also Like

8 Comments

  1. dh jd cm tak best je benda3 ni sde..ngalahkn wrtwn jee

    ReplyDelete
  2. @Anisa Hang Tuah

    tu la dear..lagi tak best kalu xde yg menegur..

    ReplyDelete
  3. dah lama rasanya mia tak buat n3 menjela mcm nie...
    betul... aku sokong... kebebasan bersuara betullar... tp jaga lar sensetiviti orang lain.. aku faham maksud mia, dan faham ditujukan pada siapa... Tak suka dia...

    ReplyDelete
  4. salam mia
    saye baru jer jadi reader blog mia nih..nice sgt..
    well...topik kali nih mmg saye stuju..nak wat cmne..kite hnyer leh nasihat.terima or tk..kite takleh watper.. be brilliant blogger..
    salam perkenalan..

    ReplyDelete
  5. tu la pasal.. hak memasing la kan nak menceritakan apa2 pon.. tapi masih ada yg nak pertikai seperti pemusnah tu la kan..

    ReplyDelete
  6. @Dora Natasha

    huwaa dear..thanks alot tau..ehheee..betol..hak masing-masing nk terima or tak..entry ni utk luah pndapat aje kan

    ReplyDelete
  7. @Sophia Rani

    hehehe..jgn smpai buka aib org sudahla..

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^