Jenis Cacing dalam badan | ˙·٠•●♥ mia suka berangan™ ♥●•٠·˙


Assalamualaikum. saya kini mengambil tempahan untuk make up Dinner, Photoshoot, Tunang dan Nikah sekitar Melaka, Negeri Sembilan, Selangor dan Kuala Lumpur. Email me oke : gardisareyou@yahoo.co.uk

Join ChurpChurp Jom!

Saturday, October 30, 2010

Jenis Cacing dalam badan

Dicatat oleh m i a di 2:41 PM
Assalamualaikum..




ni semua hamzah punya pasal..hahaha...bila baca entry beliau yang ini..xcited gile nak menulis..hahhahaa

oke baeklah..arini kite cite pasal cacing, mahu?hehe

Ada banyak jenis cacing yang kerap singgah dalam perut manusia. Antara yang paling top ialah cacing gelang (Ascaris Lubricoides), cacing cambuk (Trichuris trichiura), cacing tambang (Ancylostoma duodenale serta Necator americanus), cacing pita, dan cacing kremi. pergghh..gile sedap nama cacing-cacing ni ek...


cacing gelang

 Nama parasit yang menatang memang diadopsi dari bentuknya yang serupa gelang. Dalam perut manusia, ia hidup dengan mengisap sari makanan di usus halus. Untungnya cacing yang satu ini bole dikeluarkan bersama kotoran manusia. Yang paling mengerikan, cacing betinanya bisa bertelur sampai 200 ribu butir perhari..erk..kuat bertelo ni..

Gejala atau tanda terinfeksi cacing gelang yaitu perut rasa tak best, lesu, takde nafsu makan, muka pucat, mual, badan kurus, tapi perut buncit. bile berak taik kadang bercampur lendir dan darah. Larva cacing gelang dapat masuk melalui pembuluh darah atau limfe, dan menyerang paru-paru dapat menyebabkan radang paru dan batuk. kalu cacing gelang yang dewasa dapat bermigrasi ke usus buntu hingga menyebabkan radang usus.


cacing cambuk

menatang ni sama dengan cacing gelang, jugak mengisap sari makanan.  sikit je beza, cacing cambuk ni menghisap darah dari dalam. Hidup dalam usus besar, cacing betina cambuk bole bertelur 5 ribu hingga 10 ribu butir perhari. alahai...kuatnye korang ni bertelo ek..


cacing kremi

cacing kremi (Oxyuris vermicularis) atau disebut juga cacing kerawit, ialah cacing kecil halus seperti benang, berwarna putih dengan panjang kira-kira 3-5 mm untuk cacing jantan dan yang betina sekitar 8-13 mm. Infeksi cacing ini biasa terjadi pada anak-anak yang berumur sekitar 5-14 tahun terutama yang biasa masukkan tangan ke dalam mulut. Jenis cacing ini akan memakan isi usus. cacing betina biasa bertelur di usus sebelah bawah (sekitar anus). Telur–telurnya akan merayap keluar menuju dubur sehingga menimbulkan rasa gatal. Bila digaruk dengan tangan akan menempel di ujung kuku dan dapat masuk ke dalam mulut ketika memasukan makanan. Gatal terutama pada malam hari sehingga mengganggu tidur, juga menyebabkan iristasi kulit, pada anak perempuan kadang terjadi radang vagina...oh my..bahaya ni..


cacing pita

Cacing pita (Taenia sp.) ni bentuknya panjang pipih menyerupai pita, kepalanya kecil dan mempunyai kait untuk melekatkan diri pada dinding usus. Cacing pita mempunyai banyak jenis, tetapi ada tiga yang paling femes iaitu cacing pita daging, cacing pita ikan dan cacing pita babi. 

Gejala atau tanda terinfeksi cacing pita yang biasa ialah perut terasa mulas dan mual, kadang perit dan tajam menusuk-nusuk tetapi akan hilang sesudah makan. Selain itu muka pucat, pusing, kurang nafsu makan, dan feses berlendir.


cacing tambang..

yang paling kejam lagi mengerikan adalah serangan cacing tambang. sebab cacing ni dok hanya mengisap darah. ahhaa..dats why cacing ni dinobatkan sebagai jenis yang paling ganas. Ditambah lagi dengan kerja betinanya yang sanggup bertelur sebanyak 15 ribu sampai 20 ribu butir perhari...gile..gile..


Pencegahan jangkitan cacing :

1. Cuci tangan dengan sempurna sebelum mengendalikan makanan.

2. Elakkan dari menyentuh tanah yang dicemari dengan najis manusia.

4. Elakkan dari makan makanan tercemar atau minum air yang dicemari semasa melawat tempat atau negeri yang tidak mempunyai sistem sanitasi yang sempurna.

5. Pastikan korang pakai kasut atau alas kaki ketika bermain di tanah.

6. Pastikan kuku tangan korang sentiasa pendek..kalu kuku panjang tu, cepat-cepat potong, kalu tak moh potong, cuci bersih-bersih oke..

7. Cuci makanan yang telah dicemari tanah dengan sempurna

8.Mandi dengan kerap

9. Gunakan cadar, pakaian dalam, pakaian tidur yang bersih.

10. Basuh tangan dengan sempurna selepas ke tandas dan sebelum menyediakan makanan.



cuci tangan atau basuh tangan tu benda yang sama oke..saje ulang banyak kali..

ingat..

cuci tangan...


ok da..pening kepala aku buat entry ni..
tengok cacing..grrrrrr...

korang cuba bayangkan ek, camne kalau perut manusia ni tuhan cipta transparent..bila pandang perut lisa surihani, nampak cacing..tengok perut jason maraz, nampak cacing..adake orang nak kawen wehh??..hohoh..


da la, nak berak pulak tibe-tibe..

~wassalam~

8 ulasan:

yuyu on October 29, 2010 at 11:48 PM said... BALAS

mia tahu cacing2 ni lah yg yuyu main tgh blaja n keje akan dtg...
kah kah kah...nasib badan...

mia on October 29, 2010 at 11:56 PM said... BALAS

yuyu :
ha?seyes ke yang..aiyakk..gileeee

aNiSa hANg tUaH on October 29, 2010 at 11:58 PM said... BALAS

lepas korek idung pun cuci tangan

hehee

mia on October 30, 2010 at 12:03 AM said... BALAS

anisa :
haha..tahu xpe nisa...hhhee..bahaya jgk tu,,

cik shara gadis bunga on October 30, 2010 at 12:59 AM said... BALAS

cis, hmzah ta gune. geli kot!

mia on October 30, 2010 at 9:32 PM said... BALAS

bunga :
hahahaaa...ok la tu dear..

iamnerves on October 31, 2010 at 8:07 AM said... BALAS

comel!!....=p

mia on October 31, 2010 at 8:21 AM said... BALAS

nerves :
hahaha..xpe yg comel tu?

 

˙·٠•●♥ mia suka berangan™ ♥●•٠·˙ Dikuasakan Oleh Blogger Template Touch Up by Mia Adnan