First Time Driving

Wednesday, October 06, 2010

Assalamualaikum..



yeah..busan+ngantok gile...jadi saje terasa gatai nak tukar layout and header blog ni...tapi sekali pandang macam oke header tu, 2, 3 kali pandang macam semak gileee la pulak..hahhaa...apedahh..

teringat masa 1st bawak kereta myvi dengan safwan arif..hahaha..seyes sengal gile...masa tu kami dalam perjalanan nak tengok sekolah tempat saya praktikum..tibe-tibe je pokcik tu suruh saya duduk kat seat driver...alamak haii..cuak la jugak kan...so, lepas duduk tu, 1st skali pokcik cakap, tekan brek..saya pandang dengan muka blur tak percaya...tekan brek??seyes tekan brek ke?apesal pulak kete tak jalan tak pasal-pasal kene tekan brek..rupenye, nak suruh kete auto lock...ok3...so saya tarik nafas panjang-panjang...

pastu pokcik suruh saya tengok kete, tekan signal..saya tanya signal kiri ke kanan...pokcik cakap signal kiri..tapi saya tengok belah kiri ade pembahagi jalan..saya pandang lagi dengan muka pelik..seyes signal kiri ke ni?..pokcik tanya kenapa?saya jawab..kan kiri tu takde jalan..pokcik dengan selamber berkata..abis tu, signal kiri ke kanan?..grrrr...oke fine..kanan..KANAN OKE!...

lepas tu tarik gear ke butang 'D'..ini kereta auto ye..saya bole bawak dengan tutup mata je (t__t) then tekan handbreak ke bawah... hoho..saya tekan handbreak tu dengan dua tangan oke...seyes saya tak tipu..adeh..ntah bila bawak kete betol3 esok, agaknya memang kena 2 tangan kot...haipp..kena makan vitamin banyak-banyak ni...ohyeahohyeah..

pastu tiba-tiba kete gerak sendiri..huwaa...sangat teruja..pertama kali ni..1st time oke..hahhaa...pastu safwan suruh tekan minyakk..jadi saya tekan la minyak..tapi kete tak jalan..kemain mengauuummmm kuatt gilee oke...safwan tengok bawah then pandang saya dengan muka nak menangis..kenapa mia tekan brek sekali dengan tekan minyak..ohh tak bole ea..hahaha..bongok gile kan...saya tersipu-sipu...safwan ketawe kuat gile3...

mula-mula bawak tak sandar badan kat kosi...huwa..kemain ke depan macam nak masuk dalam cermin depan kete tu..hadoihh...pastu da lama sikit mula sandar kat kosi driver..safwan jeling then senyum.. hahaha..nak perli la tu....hehe...tiba-tiba ada lori gedabak besar gile potong kiteorang...saya cepat-cepat pegang stereng kuat-kuat..takot kete bergoyang..(hhoh..apekeh!) ..teros tak jadi sandar...badan ke depan balik..lagi dekat dengan cermin kete...seyes focus gile ni...safwan arif ketawe lagi kat sebelah saya...

yang tak bestnye, safwan cakap kawalan stereng saya kurang..kejap-kejap pokcik tu tolak stereng...saya pon perasan nape makin lama makin ketepi ni...hahha...adehhaii..

pastu bila tiba nak masuk lorong touch n go...makk aiii..memang gile cuak la....putaran stereng da kemana-mana da...safwan yang mula-mula relaks gile siap bersandar kat kosi pon tibe-tibe berterbangan tangan dia nak betolkan stereng saya..hhahaa..padan muka...tahu takot...hhahaa..yeahhh...

bila da dekat kat tempat swap kad, safwan cakap dengan gaya slow..break mia...saya tekan breakk..ohyeahh..tepat pada tempatnya..pastu lepaskan break..eh tibe-tibe kete kedepan da...safwan cakap kuat sket..break miaa....cepat-cepat saya tekan..pastu bila da benti, saya ni punya bongok terlepas lagi break..lagiii laaa kedepan gile da..safwan pandang saya dengan muka singa miang..hahaha...sory pokcik..tak sengaja..saya sengih je la...pastu bila tukar ke gear "R",kete gerak sendiri ke belakang..adeh..baru saya tahu, kete auto ni, bila da masuk je gear, kete akan gerak sendiri tanpa tekan minyak pon...tak macam manual kan..bila da masuk gear, tekan minyak baru kete gerak...hahhaa...pastu bila kete da kebelakang, safwan cakap sambil pandang muka saya tepat-tepat..MIA TEKAN BREAK..JANGAN LEPASSS, FAHAM TAK NI?....saya kelip mata dua kali...pastu baru angguk..haha..

bila da swap kad, saya pandang safwann..safwan pandang saya..lama juga kami berpandangan..ewaaahh..hahaa...pastu baru pokcik cakap, jalan la..oh da bole jalan ea...saya tukar gear "D" pastu tekan minyakk..hoo...da pandai sikit da...

bila nak masuk simpang yang banyak kete, saya da kelam kabut da..eh kete, eh kete banyak laa...safwan cakap ikot tepi je..jadi saya pon ikot la tepi..lega sikit bila da berada di landasan keretapi yang betol.. 
pastu saya pon relaks je la... pandang kiri, kete Gen2 potong...saya pandang depan balik..jeling kiri lagi, kete perdana pulak potong..oke pandang depan balik...pastu kete kancil pulak potong...kete KANCIL oke...saya da berdehem 2, 3 kali...takpe-takpe..saya budak baru belajar ye...tak lama lepas tu, amek kauu!!...4 ekor lori potong sekali gus...saya da jeling safwan yang dari tersengih macam kerang busuk..ape lagi, pecahh la gelak dia...haipp..rasa nak cubet je sekuat hati oke..

ape-ape pon, ini memang pengalaman pertama saya bawak kete...dekat highway pulak tu..hoho..hebat kan!hebat kan saya??..hohoh..thanks to him sebab sudi teman saya dengan begitu sabar dan tenang sangatt..love him so much!.hehe..ha..safwan puji saya sebab bila kelam kabut je, 1st sekali yang saya tekan adalah pedal break..bukan pedal minyak oke...hahhaa...kalu tak, mesti da melambung-lambung kete..macam naek sampan la pulak..hahah..

huwa...jadi macam jurnal da entry ni...hehe..korang bole jgak share pengalaman bawak kete..macam cik yuyu ni..dalam entry ini..dan entry ini..hehhee...comel gile pokcik tukang ajar bole tido dalam kete..adoihyaii..

oke da..saya sangat hepi hari ni..

~wassalam~

You Might Also Like

6 Comments

  1. heheee..sweet gile jln cerita mia..tk ley bla..!!haha.tq2

    ReplyDelete
  2. skool dear :
    hahahhaa...padan muke

    ReplyDelete
  3. hawa :
    heheh..malu nk nanges dpn pokcik la yang..act cool je aku..

    ReplyDelete
  4. fazlina :
    hahahahahah...tgh tkot tu ina..kelam kbut la jdinya

    ReplyDelete

SHARE LINK ANDA DI SINI

<a href="URL LINK BLOG U OLS"> NAMA BLOG U OLS</a>

thanks for dropping by...
^__^