--> Kenapa mulut kita SATU? | ˙·٠•●♥ mia suka berangan™ ♥●•٠·˙


Assalamualaikum. saya kini mengambil tempahan untuk make up Dinner, Photoshoot, Tunang dan Nikah sekitar Melaka, Negeri Sembilan, Selangor dan Kuala Lumpur. Email me oke : gardisareyou@yahoo.co.uk

Join ChurpChurp Jom!

Friday, October 29, 2010

--> Kenapa mulut kita SATU?

Dicatat oleh m i a di 2:41 PM
Assalamualaikum..


baeklah, hari ni nak cerita pasal mulut oke...

Kita lahir dengan dua mata dan dua telinga, tapi kita hanya diberi satu je mulut?

korang rasa kenapa?

oke sebelum tu, sape ada dua mulut kat sini?sape? ada??hehee...

setiap kejadian tuhan, ada sebabnya oke..

tuhan jadikan mulut kita cuma satu je sebab mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal yang bole buat kita rasa tak best..

sebab mulut kita boleh gadoh kan..oke, ignore pasal hal gadoh kat facebook oke..tu sebab tangan kita sendiri gatal miang menaip ntah hape-hape laju bukan maen lagi..hahaa

sebab mulut juga, kita bole buat fitnah..setuju?ini hasil kerjasama dengan hati yang dengki oke...

sebab mulut kita boleh menyakitkan hati orang laen..

tapi, mulut ni sebenarnya tak jahat..pada awal kelahiran, mulut kita ni suci, indah, bersih dan murni..

tapi dek makin besar, makin kita pandai berkata-kata, da terguna mulut kita yang suci tadi, ke arah yang kurang menyenangkan..

so sekarang, kembali pada hati oke..saya percaya, satu je kalau kita bole kawal, insyaALLAH, semua ransangan dari luar kita dapat pegang kuat-kuat..

hati...kalau kita ni bertuankan hati, tak mustahil nafsu, dengki, tamak, dan segala macam perasaan tak baek kita tak dapat nak kontrol..setuju?

jadi, saya nak ingatkan diri sendiri supaya berbicara ssedikit mungkin untuk bagi ruang pada mata untuk melihat seluas mungkin dan pada telinga untuk mendengar sebanyak mungkin..

dan seterusnya, biarkan HATI yang menilai

ingat ek korang..

Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.


^ sharing is caring ^

pst : tapi me'ah ni kuat bercakap, tapi merapu merapek ntah hape-hape je lebih..

ikhlas,

11 ulasan:

iamnerves on October 28, 2010 at 11:51 PM said... BALAS

ye betul2....
cube mulut dua..
tak ke alien name ye tu
-_-''

mia on October 28, 2010 at 11:53 PM said... BALAS

iamnerves :
heheheh..bcakp nk benti la jawab nye

azzey on October 29, 2010 at 12:12 AM said... BALAS

mia: krn mulut badan merana kan. mia.....

mia on October 29, 2010 at 12:48 AM said... BALAS

azzey :
huhuu..byk org xfikir dulu sblum bckp, tu yg jd mrana..

Azuan on October 29, 2010 at 1:06 AM said... BALAS

mulut nie lebih tajam dari mata pisau..huhu

mia on October 29, 2010 at 1:42 AM said... BALAS

azuan :
betol...bisa kan..

Si gadis bunga on October 29, 2010 at 1:48 AM said... BALAS

mulut 1,mata 2,dan telinga 2.
allah suruh kita observe mende yg elok2, dan mendengar lebih kepada bende yg elok2 dan suruh kite kurangkan berkata-kata.
;)

cuba bayangkan kalau mulut ade 2,nanti gaduh plak mulut mane yg nak cakap dulu.
haih chaos lah gamaknye~
;)

yuyu on October 29, 2010 at 2:21 AM said... BALAS

sangat betol tuh..sebab tula mulut dikunci kat akhirat nnt...

mia di tag utk contest kat belog yuyu...

mia on October 29, 2010 at 3:26 AM said... BALAS

gadis bunga :
hahahaaa..betol3...same gak dgn hidung..naseb satu..kalu dua, bau yg pelik3 pon kita bole hidu agaknye ek..hahaha


yuyu :
hahahaa..thanks dear..nnti mia join ek

tika on October 29, 2010 at 6:43 PM said... BALAS

diam itu lebih baik,dan bercakaplah bila perlu...

mia on October 29, 2010 at 7:47 PM said... BALAS

Tika :
setuju dear..

 

˙·٠•●♥ mia suka berangan™ ♥●•٠·˙ Dikuasakan Oleh Blogger Template Touch Up by Mia Adnan